50-019 Wrocław, ul. Piłsudskiego 91a | 50-214 Wrocław, ul. Kaszubska 9c

5 ważnych aspektów przy podpisywaniu umowy wynajmu mieszkania

Wynajem mieszkania szczególnie w dużych miastach jest bardzo rozpowszechniony na rynku nieruchomości. Ze względu na zasadę swobody umów strony mogą dowolnie kształtować stosunek najmu, pod warunkiem, że nie będzie on wykraczał poza ramy prawne.

Zasada swobody umów stwarza jednak duże możliwości dla skonstruowania stosunku zobowiązaniowego w taki sposób, by osoba wynajmująca lokal nieświadomie naraziła się na dodatkowe opłaty czy trudności związane z umową najmu. Istnieje kilka ważnych kwestii, na które należy zwrócić uwagę.

Umowa

Umowa

Najważniejszą kwestią jest samo skonstruowanie umowy. Koniecznie powinna ona zawierać elementy takie, jak:
– dane osób zawierających umowę
– opis przedmiotu umowy, czyli dokładny opis mieszkania z uwzględnieniem jego stanu oraz powierzchni i wyposażenia
– prawa i obowiązki stron
– wysokość opłat i terminy ich uiszczania
– czas trwania umowy
– warunki wypowiedzenia
– wysokość i sposób rozliczania kaucji

W przypadku, gdy w wynajmowanym lokalu ma na stałe mieszkać kilka osób, warto zadbać o to, by w umowie wskazane były wszystkie osoby korzystające z lokalu. Dzięki temu w razie uszkodzeń, konieczności poniesienia dodatkowych opłat czy kwestii niepłacenia czynszu przez jednego ze współlokatorów, odpowiedzialność ciąży na wszystkich najemcach. W innym przypadku roszczenia dotyczyć będą osoby, która jako jedyna podpisała umowę.

Aby mieć pewność, że umowa nie zawiera żadnych postanowień, które mogą wiązać się z dodatkowymi opłatami czy innymi nieprzyjemnościami, najlepiej jednak skorzystać z możliwości najmu mieszkania za pośrednictwem biura nieruchomości, które dokładnie sprawdzi umowę dla swojego klienta.

Kaucja

Kaucja

Kaucja ma chronić wynajmującego w przypadku ewentualnych uszkodzeń z winy najemcy. Zazwyczaj wynosi równowartość miesięcznego czynszu, nie może jednak na pewno przekroczyć jego dwunastokrotności. Przed podpisaniem umowy należy sprawdzić, czy dokładnie określa ona nie tylko wysokość kaucji, ale także warunki rozliczenia po zakończeniu umowy. Zgodnie z przepisami kaucja powinna bowiem być zwrócona maksymalnie po 30 dniach po ostatecznym rozliczeniu się i wyprowadzce. Wpłacając już kaucję, należy poprosić o poświadczenie odbioru. W przypadku dokonywania przelewu należy z kolei odpowiednio go zatytułować, by mieć stosowne świadectwo wpłaty.

Kwestia mediów

Kwestia mediów

Warto pamiętać, że koszty czynszu często nie uwzględniają wszystkich opłat, które tak naprawdę będzie trzeba płacić co miesiąc. Konieczne jest więc dokładne sprawdzenie umowy pod kątem opłat za media. Wlicza się w to zużycie wody, prądu, odprowadzanie ścieków i wywóz śmieci, opłaty za telewizję i internet. Najemcy bardzo często nie zwracają uwagi na to, czy ustalona wartość czynszu ma być co miesiąc powiększana o opłaty za media. Warto dowiedzieć się, ile średnio mogą one wynosić. Najlepiej poprosić o przedstawienie poprzednich rachunków za wodę czy ogrzewanie. Należy także pamiętać o spisaniu stanu liczników w dniu odbioru mieszkania, by uchronić się przed koniecznością uiszczenia dodatkowych opłat za poprzednich wynajmujących.

Dodatkowe koszty

Dodatkowe koszty

Umowa powinna także precyzyjnie określać wszelkie możliwe opłaty dodatkowe. Dla pewności najlepiej przed podpisaniem omówić jeszcze szczegóły z właścicielem lokalu. Niejednokrotnie okazuje się, że wynajem mieszkania wiąże się z koniecznością dokonywania opłat do Wspólnoty Mieszkaniowej czy opłat za fundusz remontowy. Warto więc sprawdzić i upewnić się że wiemy o wszystkich dodatkowych kosztach związanych z wynajęciem danego mieszkania.

Raport zdawczo-odbiorczy

Protokół zdawczo-odbiorczy

Warto także zadbać o to, by wraz z umową najmu mieszkania został spisany protokół zdawczo-odbiorczy. Określa się w nim dokładny stan techniczny oraz stopień zużycia znajdujących się w mieszkaniu instalacji czy urządzeń. Przede wszystkim takie szczegóły, jak stan ścian, podłóg czy poszczególnych mebli. Protokół może uwzględniać także zdjęcia. Protokół będzie mógł posłużyć jako podstawa rozliczeń w przypadku zakończenia umowy. Będzie chronił najemcę przed poniesieniem odpowiedzialności za uszkodzenia powstałe nie z jego winy. Warto pamiętać, że nawet jeśli wynajmujący nie zaproponował sporządzenia protokołu, można o niego zabiegać samodzielnie. W ten sposób zabezpieczyć się jako najemca przed bezpodstawnymi roszczeniami co do zniszczenia wyposażenia mieszkania.

Przejdź do poprzedniego artykułu Poprzedni artykuł

Mieszkanie dla studenta we Wrocławiu - jak szybko coś wynająć?

Następny artykuł Przejdź do następnego artykułu

Ile kosztuje wynajęcie mieszkania we Wrocławiu? (marzec 2018)

Informujemy, że nasza strona używa plików cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich użycie. Warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki.