Lokale użytkowe na sprzedaż – co warto wiedzieć przed zakupem?

Planujesz rozpoczęcie stacjonarnej działalności gospodarczej? A może chcesz rozwinąć biznes i poszerzyć zakres usług? Interesują Cię lokale użytkowe na sprzedaż? Warto dowiedzieć się nieco więcej, zapraszamy do lektury!

Lokale użytkowe na sprzedaż w Polsce

Polski rynek obfituje w atrakcyjne oferty lokalów użytkowych. W Warszawie powierzchnia lokali użytkowych rośnie z roku na rok, eksperci podają, że w przeciągu najbliższych lat może osiągnąć nawet 7 milionów metrów kwadratowych! Równie atrakcyjne dla inwestorów są takie miasta, jak Kraków, Poznań, czy Wrocław.

Powierzchnie użytkowe do wynajęcia kuszą ceną, udogodnieniami i lokalizacją. To właśnie te cechy powinniśmy przeanalizować, jeśli myślimy o zakupie lub wynajmie biura. Bardzo istotne jest to, aby każdy pracownik miał możliwość zaparkowania w niewielkiej odległości od biura. Równie istotna jest powierzchnia lokalu. Na biuro nadają się nieruchomości o powierzchni równej minimum 60 metrów kwadratowych.

Kto korzysta z takich lokali? Najczęściej są to młode firmy oraz osoby prowadzące własną działalność gospodarczą. Mieszkania i lokale użytkowe na sprzedaż mogą być aranżowane na gabinety lekarskie, fizjoterapeutyczne, salony kosmetyczne, biura prawne oraz biura nieruchomości i call center. Zarówno kupno, jak i wynajem lokalu użytkowego wiąże się z wydatkiem równym kilka tysięcy złotych. Przed rozpoczęciem poszukiwań wymarzonej oferty warto przygotować plan, a także zdefiniować swoje cele. Jak przygotować się do zakupu? Na co należy zwrócić uwagę, jeśli chodzi o oferty lokalów użytkowych?

Jak wybrać lokal handlowy na sprzedaż?

Jeśli chcesz zakupić lub wynająć lokal użytkowy, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów. Przede wszystkim należy się zastanowić, do jakich celów lokal będzie używany i czy lepiej postawić na biuro do wynajęcia, czy po prostu kupić lokal użytkowy. Zalety i wady każdego z tych rozwiązań należy rozpatrzeć pod względem wielkości firmy i jej potrzeb.

Przed zakupem warto się zastanowić, jaka lokalizacja będzie najkorzystniejsza z punktu widzenia prowadzonej działalności. W przypadku firm realizujących usługi w sposób zdalny lokalizacja nie ma aż tak dużego znaczenia i korzystniejszy będzie zakup powierzchni użytkowej poza miastem lub na jego obrzeżach. Jeśli lokal ma być odwiedzany przez klientów, powinien być usytuowany blisko centrum lub w miejscu z dobrym dojazdem do centrum.

Jeśli w biurze ma pracować wiele różnych działów, najlepiej sprawdzi się budynek wielokondygnacyjny. Dla mniejszych firm spokojnie wystarczy lokal o powierzchni od 60 metrów w górę. Decydując się na zakup, warto sprawdzić aktualne przepisy BHP oraz zlustrować lokal pod kątem takich parametrów jak metraż i dostępność pomieszczeń sanitarnych.  W zależności od planowanego sposobu użytkowania, lokal musi spełniać także wymagania określone przez prawo – posiadać odpowiednią wysokość, szerokość, a także mieć dostęp do bieżącej wody i prądu.

Dodatkowe kwestie, o których warto pomyśleć to:

  • dostępność miejsc parkingowych
  • możliwość umieszczenia szyldu reklamującego firmę
  • dostęp do wejścia do lokalu
  • dostęp do potencjalnych klientów (np. bliska okolica dużego osiedla)

Lokale użytkowe na sprzedaż – co jest modne?

Najnowsze trendy, jeśli chodzi o lokale użytkowe na sprzedaż to przede wszystkim wykorzystanie najnowszych technologii i energooszczędność. Powoli odchodzi się od biur typu open space. Modne są duże przeszklenia oraz inteligentne rozwiązania. W wielu budynkach wykorzystywana jest technologia biometrycznej kontroli dostępu, coraz bardziej popularne są innowacyjne klawiatury numeryczne i czytniki RFID.

Aby powierzchnie użytkowe były atrakcyjne, powinny zawierać pełen węzeł sanitarny, a także przestrzenie przeznaczone do relaksu. Strefy rekreacyjne oraz ogrody na dachu to tylko niektóre z udogodnień, które można zastosować w budownictwie biznesowym. Takie rozwiązania sprzyjają lepszej koncentracji i motywacji pracowników!

Powierzchnie użytkowe do wynajęcia – najnowsze trendy

Modnym rozwiązaniem, jeśli chodzi o powierzchnie użytkowe do wynajęcia, jest coworking, czyli współdzielenie biura. W przestrzeni coworkingowej mogą pracować freelancerzy z wielu różnych branż – dziennikarze, specjaliści IT, graficy, sprzedawcy, PR managerowie, event plannerzy oraz copywriterzy. Coworking to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów na rynku wynajmu biur. Praca na zasadzie freelance jest coraz bardziej popularna w wielu krajach, rośnie więc zapotrzebowanie na tego typu miejsca.

Dobre i nowoczesne biuro coworkingowe powinno:

  • być otwarte i dostępne dla pracowników przez całą dobę
  • posiadać szybki i bezprzewodowy dostęp do Internetu
  • wyróżniać się inspirującym wnętrzem
  • posiadać zaplecze gastronomiczne
  • posiadać dobre warunki sanitarne
  • być bezpieczne – wyposażone w monitoring, ochronę oraz zatrudniać pracowników na recepcji

Model workspace as service, czyli wynajmowanie lokalu użytkowego zewnętrznym podmiotom pojawił się w Polsce kilka lat temu. Wiele firm stosuje mieszaną formę wynajmu i używa do własnych celów jedną część lokalu, natomiast drugą wynajmuje.

W Polsce w samej tylko Warszawie funkcjonuje ponad 100 lokalizacji coworkingowych, moda na elastyczne miejsca pracy nie słabnie. Zalety tego rozwiązania to krótkie umowy najmu, duża liczba udogodnień oraz atrakcyjne ceny. Warta uwagi jest także lokalizacja – biura coworkingowe często mieszczą się w najbardziej atrakcyjnych częściach miasta!  To dobra opcja dla przedsiębiorców, freelancerów oraz firm, którym zależy na zredukowaniu wydatków związanych z wynajmem powierzchni biurowej.

Oferty lokalów użytkowych – przykładowe ceny

Inwestycja w nieruchomość o charakterze użytkowym nie jest tania. Do ceny nieruchomości należy doliczyć także taksę notarialną oraz koszty związane z wypisem z aktu notarialnego. Dodatkowe wydatki to koszt założenia księgi wieczystej oraz koszty związane z późniejszą eksploatacją. Warunki kupna określa spisana przez obie strony umowa.

Inwestowanie w lokale usługowe jest dość popularnym sposobem na lokowanie kapitału. Jeśli nieruchomość jest zadbana, atrakcyjna i położona w dobrej lokalizacji, z reguły nie trudno znaleźć dla niej chętnych nabywców. Inwestowanie w lokale usługowe może okazać się to bardziej opłacalne niż w przypadku inwestycji mieszkaniowych. Rentowność lokali usługowych w takich miastach jak Wrocław, czy Warszawa może osiągać nawet 8% w skali roku, a umowy są podpisywane na kilka lat do przodu.

Oto przykładowe ceny biur i mieszkań z rynku pierwotnego, w kolejności malejącej, z podziałem na lokalizację (najpopularniejsze miasta):

  • Warszawa – Żoliborz – lokal użytkowy o powierzchni 72 metrów kwadratowych – cena – 13 500 złotych za metr kwadratowy
  • Warszawa – Ochota – lokal użytkowy o powierzchni 84 metrów kwadratowych – cena – 9 750 złotych za metr kwadratowy
  • Kraków – Podgórze – lokal użytkowy o powierzchni 61 metrów kwadratowych – cena – 7 300 złotych za metr kwadratowy
  • Wrocław – Śródmieście – lokal użytkowy o powierzchni 56 metrów kwadratowych – cena – 7 200 złotych za metr kwadratowy
  • Kraków – Zwierzyniec – lokal użytkowy o powierzchni 200 metrów kwadratowych – cena – 7 000 złotych za metr kwadratowy
  • Wrocław – Psie Pole – lokale użytkowe o powierzchni od 25 do 169 metrów kwadratowych – cena – od 6 600 złotych za metr kwadratowy
  • Poznań – Jeżyce – lokale użytkowe o powierzchni od 64 do 131 metrów kwadratowych – cena – od 5 500 złotych za metr kwadratowy
  • Poznań – Stare Miasto – lokal użytkowy o powierzchni 33 metrów kwadratowych – cena – 5 050 złotych za metr kwadratowy